Stichting de Tempeleers

Op deze pagina kunt u informatie vinden over Stichting De Tempeleers. Klik gerust op de onderstaande link om direct naar de commissie te gaan waar u meer over wilt weten, of scroll gewoon naar rechts om alles te lezen. De Organisatie PR-Commissie Kanselarijraad Financiële Commissie Commissie Evenementen Beschermheer

Organisatie

De organisatie van De Tempeleers is verdeeld in vier commissies die onder leiding van het bestuur carnaval organiseren:
- PR-commissie (PR)
- Kanselarijraad (KaRa)
- Financiële Commissie (FiKe)
- Evenementen Commissie

Bestuur
Het bestuur van De Tempeleers is verantwoordelijk voor de organisatie en de uitvoering van het beleidsplan. Hieronder valt het contact met onder meer de gemeente, de Samenwerkende Maastrichtse Vastelaovendsverenigingen (SMV), Samenwerkende Limburgse Vastelaovesverenigingen (SLV), andere verenigingen, organisaties en partners. Het bestuur houdt toezicht op de verschillende commissies die samen zorgen voor een succesvolle Vastelaovend.

Het bestuur bestaat uit de President (voorzitter) en de Vice-president, die samen met de Habsjaar (penningmeester) en Kretser (secretaris) het Dagelijks Bestuur vormen. Het bestuur wordt verder aangevuld met de drie voorzitters van de commissies. De PR-commissie valt onder de Kretser.

- Bastiaan Klomp, President
- Wim Lousberg, Vice-President / Habsjaar a.i.
- Iwan Bruijnzeels, Kretser / voorzitter PR a.i.
- Jos Detisch, voorzitter Commissie Evenementen
- Guido Quaden, voorzitter Financiële Commissie
- Odin Wijnhoven, voorzitter Kanselarijraad

PR-commissie (PR)

De PR-commissie heeft als belangrijkste doelstelling om zoveel mogelijk mensen te betrekken en hen te laten genieten van de tradities en activiteiten van de Mestreechter Vastelaovend. De commissie informeert het Vastelaovendvierend Volk van Mestreech over De Tempeleers, de Stadsprins en de rijke tradities en activiteiten rondom de Vastelaovend. Via foto’s en filmpjes brengt de commissie live of achteraf verslag uit van de activiteiten en bezoeken van de Stadsprins en De Tempeleers, zodat iedereen mee kan genieten. Zo probeert men het volk enthousiast te maken om deel te nemen aan de Vastelaovend.

Daarnaast bewaakt de PR-commissie de identiteit van De Tempeleers, onderhoudt de contacten met de pers, beheert de website en sociale media, en zorgt voor alle teksten in de Mestreechter taal.

Leden van de PR-Commissie:
Guy Bannier
Iwan Bruijnzeels (kretser)
Remco Frederix
Armand Peereboom (oetbelder)
Funs Lodewick

Burgermedewerkers:
Anouk Hacquier
Robin Amory
Stefan Gybels
Jessy van Gulick
Hans Hollanders
Rubina Kennis
Gwenn Meurders
Carlo Schrijnemaekers

en de geheime leden van ‘t Geheim Schrijvers- en Tekencollectief 'D’n Tempeleer'

Kanselarijraad (KaRa)

De Kanselarijraad verzorgt alle activiteiten met een protocolrol. De belangrijkste taken zijn de ceremonie en het spel rondom de Stadsprins. Een andere belangrijke taak is het ontwerpen en laten maken van de medailles, waarmee men verdienstelijke burgers door de Stadsprins zal laten onderscheiden. De Sikkertaris-Ginneraol zorgt voor de planning van de bezoeken van de Prins, die door de Tempeleers en de prinsenwachters van De Kachelpiepers wordt afgehandeld. De commissie bewaakt dus de tradities en zorgt voor een waardige uitvoering van de Mestreechter Vastelaovend.

Leden van de Kanselarijraad:
Odin Wijnhoven (voorzitter)
Marcel Franssen (sikkertaris-ginneraol)
Jan Janssen
Nico Kempeners
Wim Lousberg
Oscar Vandeberg
Georges van Zeijl (Ceremoniemeester)

Leden van de Kachelpiepers

Burgermedewerkers:
Wendy Wasbauer (ontwerpster)
Eddy Roijakkers (chauffeur Prinsenwagen)
Peter Strijp (chauffeur Prinsenwagen)
Pierre Brinkhuizen (chauffeur busje)
Ivo Crijns (chauffeur busje)
Jo Godding (chauffeur busje)

Financiële Commissie (FiKe)

De Financiële Commissie zorgt voor de organisatie van succesvolle fondsenwervingsacties zodat de Mestreechter Vastelaovend kan blijven bestaan en de tradities in stand gehouden kunnen worden. Belangrijke acties van de commissie zijn onder andere de Steunpileeractie, de Trósjer-actie en het exclusieve Gala-sponsorbal op Chateau Neercanne. Daarnaast ontwikkelt en lanceert de commissie producten voor de verkoop, zoals de Mestreechter Vastelaovendsvlag en de Mestreechse Vastelaovendssjaal. Met de verkoop van advertenties in het carnavalsblad D’n Tempeleer zorgt de commissie voor financiële steun voor de organisatie.

Leden van de Financiële Commissie:
Bermon Pooters
Henri Janssen
Frits Jongen
Guido Quaden

Burgermedewerkers:
Elfie Bergmans *
Lloyd Borgers
Edwin Bruijnzeels
Rudy Ceulemans
Kim van Druenen
Imgriet Habets
Hans Hollanders
Manon Neven
Ton Schoenmaeckers
Gaston Schoonbrood
Marion Willen

Sub-commissie 'Sociëteit voor Medailles en Chariteit':
Lou Brans Brabant **
Nicole Brans Brabant **
Philippe Mouthaan
René Persoon **

Sub-commissie 'Soirée de la Charité':
Hennie Bastiaans
Corné Gilissen
Gonneke Gubbels
Pierre Gubbels
Susanne Schnabel
Luc Theunissen

* Tevens lid van de sub-commissie 'Sociëteit voor Medailles en Chariteit'.
** Tevens lid van de sub-commissie 'Soirée de la Charité'.

Commissie Evenementen

De Commissie Evenementen draagt verantwoordelijkheid voor de organisatie van alle activiteiten en evenementen, zowel binnen als buiten. De commissie is een samenvoeging van de vroegere commissies Binnengebeuren en Buitengebeuren.

Onder de Commissie Evenementen zijn verschillende projectgroepen actief die zorgen voor de realisatie van onder meer Kaffee De Zeuten Inval, het Prinsenbal, het Prinsentreffen en de Zate Hermeniekeskonkoer. Ook kinderactiviteiten zoals het Grote Kinderfeest, de Kinder Vastelaovend Expositie in het MUMC+ en de schoolbezoeken vallen onder deze commissie.

De technische ondersteuning van de activiteiten wordt verzorgd door de subcommissie Techniek Binnengebeuren (KTB), die samenwerkt met de mensen van het Stadsmagazijn om decors, wagens en andere attributen te maken.

Tempeleers:
Jos Detisch (voorzitter)
Roel Akkermans
John Albertz
Sjors Bonnemayer
Maurice van Engelshoven
Pol Feron, Directeur Stadsmaggezijn
Jos Gordijn
Funs Lodewick
Henri Janssen
Henk de Jong
Adrie Luijten
Benedict Persoon
Huub Stevens, Marechal-Funkeleer
Han van Trier

Burgermedewerkers:
Petra Poolen
Frans Jozef Jansen
Han Hoogma
Francois Pletsers
Alain Reiters
Jean Rossell
Emmie Pieters

Magazijn:
Bèr Bastiaans
Nico Borgignons
Harrie Crapels
Ivo Crijns
Pierre Dassen
Pedro Dassen
Michel van Geel
Jan Hameleers
Roger Hameleers
Harie Hul
Jean Lenaerts
Giel van der Venne
Jo Vlaspoel
Charles Walthie
Kim Willems

Aankleden Mooswief:
Birgit Mulkens
Ellen de Jong

Zate Hermeniekes:
Mirthe Keulen-Freens

Kindercommissie:
Iris Castro
Dónnee Garnier
Marcel Spierts
Vincent Vanderbroeck
Susanne Muijtjens-Loontjens
Mieke van der Nat-Kurris
Charles de Jong
Patrick van de Weijer
Emmie Pieters

Zeuten Inval:
Bert Garnier
Marcel van Golde
Guido Janssen
Frans Theunisz
Sjarel Ubachs

KTB (Kemissie Techniek Binnegebäöre):
Rick van der Aar
Guido Baartscheer
Paul Bonfrere
Michel Clermont
Ricky van Engelshoven
Noël Fabry
Annemie Haseleers
John Haseleers
Bert Machiels
Ton Hogenboom
Wiel Jacobs
Roel Janssen
Tiny Lasoe
Frank Verhees
Jasmijn Fischer

Beschermheer

De beschermheer van De Tempeleers is de burgemeester van Maastricht, op dit moment de heer Wim Hillenaar. Iedere burgemeester wordt na zijn/haar installatie gevraagd om beschermheer/beschermvrouwe te worden en wordt altijd geïnstalleerd bij zijn eerste machseuverdracht (machtsoverdracht).

In de afgelopen jaren had De Tempeleers acht jaar lang een beschermvrouwe: Annemarie Penn-te Strake, die burgemeester van Maastricht was van 2015-2023.

Wim Hillenaar is sinds 1 juli 2023 de beschermheer van De Tempeleers. De heer Hillenaar (geboren op 16-7-1968 in Maasbommel) was daarvoor burgemeester van Cuijk en wethouder in de fusiegemeente Land van Cuijk.

Wim Hillenaar heeft, met carnaval Wum, al op verschillende momenten laten zien hoe belangrijk de juiste carnavalssfeer is, en is daarmee een zeer gewaardeerde beschermheer van De Tempeleers.